Leefstijl Een gezonde leefstijl willen we natuurlijk allemaal, maar toch hebben veel mensen hier wat moeite mee. Jammer, want juist hiermee kun je preventief voor jezelf dierbaren zorgen zodat je je weerbaarheid verhoogt en je beter bestand bent tegen externe omstandigheden. Om je leefstijl aan te passen is het handig dat je keuzes maakt die aansluiten bij wie je bent, je persoonlijke leefsituatie en die aansluiten aan je behoeften. Jezelf zaken opleggen die niet haalbaar zijn heeft geen enkele zin. Alleen blijkt uit onderzoek dat het aanpassen van je gedrag op lange termijn geen appeltje-eitje is. Gelukkig hebben wij jarenlange expertise in het veranderen van gedrag zodat we je hierbij kunnen helpen. We beginnen klein en, wat nog belangrijker is, we houden het leuk! Om een gezonde leefstijl structureel in jouw leven te integreren werken we met drie onderdelen: het Leefstijlroer, natuurlijke supplementen en onze sabotage expertise. 1. Het Leefstijlroer Om veranderingen in je leefstijl aan te brengen is het goed om te weten wat een gezonde leefstijl inhoudt. Hiervoor heeft Vereniging Arts en Leefstijl het Leefstijlroer ontwikkeld. Dit roer is onderverdeeld in zes pijlers, welke allemaal van grote invloed zijn op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het gaat bij deze zes pijlers om een goede balans. Zo levert drie keer in de week intensief sporten om vervolgens geen tijd te nemen om gezond te eten géén gezonde leefstijl op. Daarvoor heb je alle zes onderdelen nodig: beweging, voeding, social, slaap, ontspanning en zingeving. Als je graag je leefstijl wilt verbeteren, dan kijken we welke veranderingen er nodig zijn, hoe je deze in jouw leven kunt toepassen en hoe je met dit roer structureel op koers blijft. We zijn lid van Vereniging Arts en Leefstijl zodat we je op een goede manier kunnen informeren en ondersteunen.
well being
E E N G E Z O N D E L E E F S T I J L D I E B I J J E P A S T
CONTACT
ADRES DE STELLING 8 9265 LJ SUWÂLD KVK: 72529202 BTW: NL859142401B01
NAVIGATIE
    
Ingrediënten: 1. HET Leefstijlroer 2. SUPPLEMENTEN 3. SABOTAGE EXPERTISE
2. Supplementen Bij het veranderen van je leefstijl vertelt het Leefstijlroer je hoe en wat. Eén pijler hierin is voeding. Wat voeding betreft is het advies van het Voedingscentrum 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag. Behalve dat veel mensen deze hoeveelheden niet halen is dit wat ons betreft ook te weinig! Hiervoor hebben we verschillende redenen: 1. Door intensieve landbouw is de grond waarop de gewassen groeien van mindere kwaliteit dan zo’n dertig jaar geleden. Hierdoor heeft een appel van nu veel minder voedingsstoffen dan een appel die onze oma’s aten. Ondanks het lagere gehalte aan voedingsstoffen is het advies al decennia lang hetzelfde. Dit betekent dat veel mensen structureel te weinig voedingsstoffen krijgen, wat een negatief effect heeft op je immuunsysteem;. 2. Als je overgewicht hebt lijk je goed doorvoed. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Vaak blijkt dat je tekorten hebt aan vitamines en mineralen, wat een negatief effect heeft op het immuunsysteem. Deze tekorten ontstaan door eenzijdige voeding: veel geraffineerde koolhydraten, dierlijke eiwitten en light producten en daarentegen maar weinig onverwerkte groenten en fruit. 3. Stress is een belangrijk onderdeel van onze huidige maatschappij. Stress zorgt er voor dat je moeilijker voedingsstoffen opneemt én dat je meer nodig hebt. Dit bijltje hakt dus aan twee kanten. Stress wordt vaak veroorzaakt door bijvoorbeeld ziekte, angst, onzekerheid, druk, eenzaamheid en verveling. Om ervoor te zorgen dat je basis in een relatief korte periode weer goed is, werken we met puur natuurlijke supplementen. Uiteraard doen we dit alleen als je dat wilt. Focus je je liever op het binnenrkijgen van zoveel mogelijk benodigde stoffen via je voeding zonder supplementen te gebruiken, dan kijken we hoe je dit het beste kunt doen.
3. expertise Je hebt je voorgenomen om beter voor jezelf te zorgen, voor je dierbaren. Geen troep meer in huis, alleen nog verantwoord eten. En natuurlijk twee keer in de week die vijf kilometer wandelen met je vriendin of trimmen met je vriend. O ja, en lekker vroeg naar bed zodat de wekker van de volgende dag je geen ochtendhumeur geeft. Je hebt je ook voorgenomen om het allemaal ‘leuk’ te gaan vinden, want het is immers goed voor je. Na een goede start beland je aan op dag vier. De mobiel laat een irritante ringtone van vogeltjes horen. Die had je uitgekozen om in de juiste stemming wakker te worden, maar eigenlijk wil je alleen nog maar het dekbed over je hoofd trekken. ‘s Nachts heb je wakker gelegen, piekerend over dingen waaraan je niets kunt veranderen. Je staat moe op, werpt een blik in de spiegel en weet dat dit niet jouw dag gaat worden. Er is nog een stemmetje in je hoofd dat je vertelt wel goed te ontbijten, maar de tijd vertelt je dat dit ‘m niet meer gaat worden. Vlug een kop koffie naar binnen, een banaan voor in de auto en snel naar je werk… Herkenbaar? Misschien wel helemaal niet. Misschien heb jij andere obstakels op je pad die ervoor zorgen dat het je niet lukt. Misschien heb jij wel een partner die heel lief de boodschappen in huis haalt en omdat hij/zij zoveel van je houdt ook wat zakken chips voor je heeft meegenomen. Hij/zij vindt het namelijk zo knap dat je al drie keer hebt gewandeld. Of misschien is jouw verhaal nog wel heel anders. Miscchien twijfel je om hulp te zoeken bij het verbeteren van je leefstijl, omdat het toch een aardig bedrag is dat je dan zomaar aan jezelf uitgeeft. Dit is ook wat we vaker horen. Het vreemde is als we vragen of je dit bedrag zou uitgeven aan een goede onderhoudsbeurt voor je auto zodat deze veilig en betrouwbaar op de weg rijdt je waarschijnlijk niet zou aarzelen. Waarom dan wel als het aankomt op je eigen gezondheid en well being? Vaak ligt onder deze reden een mechanisme die er ook voor zorgt dat je jezelf op de tweede en misschien wel laatste plek zet. Herken je dit? Dan raden we je zeker aan om je aan te melden! Wat je verhaal ook is, in ons leven komen we allemaal obstakels tegen waardoor we niet doen wat we eigenlijk willen en onze doelen niet halen. En laat nou net hier onze expertise zitten. Sinds 2004 helpen we mensen veranderingen in hun leven door te voeren. Daardoor weten we ook hoe lastig dit soms is. Zeker als je ‘goede’ of ‘gezonde’ doelen hebt bedacht. Het is dan net alsof er een heel arsenaal aan wegblokkades opengetrokken wordt om te voorkomen dat je komt waar jij wilt zijn. Gelukkig kennen we de meeste belemmeringen zodat we onze inzichten met je kunnen delen en je hierin kunnen begeleiden. We vergelijken blokkades vaak met koorddansen: soms doe je gemakkelijk vier stappen vooruit en soms moet je onderweg even stilstaan om je balans te hervinden. Degene die de eindstreep haalt is vaak niet degene met de meeste wilskracht, maar degene met de meeste ontspanning en spelplezier onderweg.
WERKWIJZE INTAKE GESPREK (GRATIS) Als eerste hebben we een intake gesprek. Dit kan via Zoom, Skype of bij mij thuis. Aan de hand van het Leefstijlroer kijken we hoe het met je gaat en inventariseren we je wensen. Op basis van dit gesprek volgt een voorstel waarbij je kunt kiezen uit één van de onderstaande mogelijkheden. MOGELIJKHEID 1 - BASIS (450,-) Gedurende een periode van zes weken hebben we elke week een gesprek van één uur waarin we één pijler van het roer doornemen. In dit gesprek kun je aangeven hoe het gaat, waar je tegenaan loopt en je vragen stellen. Je leert hoe je het Leefstijlroer zelf kunt toepassen. Als je gekozen hebt voor supplementen kijken we of er een bijstelling moet plaatsvinden. In totaal heb je zes uur persoonlijke begeleiding. Na deze zes weken kun je zelf met behulp van het Leefstijlroer op koers blijven. MOGELIJKHEID 2: INTENSIEF (675,-) Deze optie is geschikt als je extra ondersteuning nodig hebt op één van de pijlers van het Leestijlroer. Stel dat je het moeilijk vindt om te ontspannen. Dan leer je in deze begeleidingsvorm niet alleen hoe je het Leefstijlroer zelf kunt toepassen maar krijg je ook training in relaxatie. Deze uitbreiding is er op alle zes gebieden van het Leefstijlroer. De ene week heb je een gesprek van één uur en de andere week een gesprek van twee uren. In totaal heb je dus negen uur persoonlijke begeleiding. MOGELIJKHEID 3: OP MAAT (OP OFFERTE BASIS) Kies je voor deze variant dan maken we voor jou een begeleidingsplan op maat. Waar bij de andere mogelijkheden een min of meer standaard programma aangeboden wordt, is de inhoud en de periode van deze begeleiding volledig afhankelijk van de vraag die je hebt. Deze variant is vooral geschikt voor diegene die al vaker hebben geprobeerd om hun leefstijl aan te passen, maar waarbij dat om de een of andere reden niet is gelukt. Aan de hand van de sabotagemechanismen kijken we waar obstakels liggen, hoe je deze kunt elimineren en hoe je vervolgens kunt komen waar je graag wilt. En nog belangrijker: hoe je daar blijft.
MEER INFORMATIE